Fototips - Få till oskärpan i porträttbilder

100 % oredigerad bild, där ser ni att det inte har något med redigeringen att göra!

"Hur tar du så bra bilder?", "Hur får du så suddig bakgrund?", "Hur är du så bra på att fota?", "Dina bilder är så fina! Redigerar du dem så att dem blir så?" Osv, osv.. Det där är frågor jag får så gott som varje dag! Och nu tänkte jag berätta, hemligheten bakom "den suddiga bakgrunden", eller det korta skärpedjupet som det egentligen heter.
Det handlar mest om den som står bakom kameran, och framför såklart! Men det krävs tid, massvis med tid, varje dag. Tålamod, den första bilden man tar ser alltid hemsk ut. Den första bilden man tar kommer inte bli årets bild i Metrotidningen. Det bara är så. Men träning, det ger mycket. Sen handlar det om objektivet, inte så mycket om kameran som många tror.. Alla sågar 1000D totalt men ni ser ju själva - Eller ja, ni gillar ju mina bilder riktigt mycket! Om man ska få en suddig bakgrund med ett standardobjektiv, ställ dig en bit ifrån, och zooma in så mycket det går! Då blir bakgrunden suddigare. Ett annat knep är att ha den lägsta bländaren på din kamera. Liten bländare, kort skärpedjup. Stor bländare, långt skärpedjup. Till en liten bländare ska du ha en rätt lång slutartid, men inte för lång, då blir bilden suddig. På bilden ovan har jag inställningarna; 1,8 på bländaren och 1/800 på slutartiden. Det tar ett tag att lära sig kamerans inställningar och inte fota med auto, men man lär sig! Utforska din kamera, tryck in alla knappar och se vad som händer.. Det gjorde jag. Jag har lärt mig mer och mer för varje dag, och nu kan jag till och med så mycket så jag får lära ut till andra!
Frågor? Mejla [email protected] eller kommentera inlägget.
Detta är ett tidsinställt inlägg.

Kommentarer
Postat av: Tua

Allt bra?

Kram!♥

2011-08-08 @ 15:57:11
URL: http://tuaeleonora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

<"https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-1/2871247/images/2011/kbry_160906712.jpg">
RSS 2.0